Om Demensven-kampagnen
Læs om baggrunden for den globale bevægelse
Der er brug for Demensvenner, for forståelse betyder alt i forhold til demens. Det handler i bund og grund om at vise medmenneskelighed og om at tage initiativ. For når man står midt i sygdommen, har man ofte ikke selv kræfter til at række hånden ud.
- Vibeke Rode Møller – gift med en mand med demens.
Demensvenner er et initiativ, som Alzheimerforeningen står bag. Kampagnen blev lanceret i 2015 med målet om at aktivere 100.000 såkaldte Demensvenner, der viser forståelse for livet med demens og siger ja til at give en hjælpende hånd, hvor og når de kan.
Med Demensvenner ønsker Alzheimerforeningen for alvor at gøre demens til noget, der ikke blot vedkommer de knapt 500.000 mennesker, der er berørt af sygdommen. Vi stifter alle jævnligt bekendtskab med demens – måske uden at vide det – og om 25 år vil omkring dobbelt så mange være ramt af demens. Kort sagt, demens vedkommer os alle.
Bryd tabuet
Demensvenner skal være med til bryde med de mange tabuer og myter, der omgærder en af vor tids største og mest dødelige folkesygdomme. Myter, som at demens er en naturlig del af alderdommen, eller at det kun handler om at miste hukommelsen. Alt sammen noget, som er med til at gøre livet sværere for mennesker med demens og deres pårørende.
Viden er nøglen
Som Demensven bliver man klædt på med viden til at bryde med fejlopfattelserne, og man får konkrete værktøjer til at hjælpe mennesker med demens i forskellige situationer. Hver Demensven bestemmer selv, hvor meget de ønsker at engagere sig, og enhver håndsrækning tæller. Det handler først og fremmest om at sætte sig lidt mere ind i demens. For manglende viden om demens i samfundet er, ifølge dem der er berørt af sygdommen, det, der gør det sværest at leve et godt liv.
Udgangspunkt i dit liv
At blive Demensven skal være et simpelt skridt at tage. Derfor er kampagnen skræddersyet til at tage udgangspunkt i den enkeltes behov og ønsker. Man bestemmer altså selv, hvor meget man ønsker at engagere sig. Alle handlinger tæller – fra at give en hånd til en person med demens til at sætte sig mere ind i sygdommen. Alzheimerforeningen ønsker også at indgå partnerskaber med virksomheder, offentlige instanser, foreninger og mange flere, der ønsker at skabe et demensvenligt samfund. I dag findes der allerede demensvenlige kommuner, supermarkeder, busselskaber, hoteller m.fl.
Læs mere om demensvenlige virksomheder
International bevægelse
Kampagnen er inspireret af den engelske Dementia Friends-kampagne, som Alzheimerforeningens søsterorganisation, Alzheimer's Society, står bag. Projektet startede i februar 2013 og nåede på mindre end to år at finde flere end én million Demensvenner i England. Kampagnen har siden bredt sig til resten af verden, og i dag findes der over 17 millioner Demensvenner på verdensplan fordelt på lande som Japan, Australien, Canada og Tyskland. Det overordnede mål er at ændre den måde, vi alle sammen tænker, taler og handler i forhold til mennesker med demens, så livet med demens bliver værd at leve.