Menu

Hvad kan jeg selv gøre?

Vi ved ikke endnu hvorfor demenssygdomme opstår. Vi ved derfor heller ikke præcist hvordan man undgår at blive ramt af en demenssygdom. Men vi ved en hel del om hvordan du selv kan nedsætte risikoen for at udvikle en demenssygdom.


Vær social

Socialt samvær med andre har en positiv effekt på, hvordan mennesker med en demenssygdom lever med sygdommen. Brug derfor dine omgivelser. Forsøg at holde fast i din omgangskreds. Bevar de gode måder at være sammen med familie, venner og naboer på.


Vær aktiv

Et sundt og aktivt liv nedsætter risikoen for hjerte-/karsygdomme. Det er også sundt for hjernen og dermed nedsætter du også risikoen for at udvikle demenssygdom.


Spis sundt og varieret

Hvad der er godt for hjertet, er også godt for hjernen. Spis derfor varieret og groft med masser af frugt, grøntsager og fuldkorns-produkter. Spar på fedtet, spis mindre slik og gerne fisk flere gange om ugen


Brug din krop

Fysisk aktivitet nedsætter risikoen for at udvikle en demenssygdom. Men pulsen skal gerne op. Motioner derfor mindst 30 minutter om dagen.Gå en tur i frokostpausen, tag trappen i stedet for elevatoren, byd en partner op til dans, svøm hver uge, spil bold med vennerne, tag cyklen,  ... find selv på flere eksempler på hvordan du kan "smugle" fysisk aktivitet ind i din hverdag..


Brug din hjerne

Mentalt stimulerende aktiviteter nedsætter risikoen hos ældre for at udvikle en demenssygdom. Find derfor på nye udfordringer til hjernen - hver dag. Løs krydsord eller suduko, spil wordfeud eller skak, lær et nyt sprog, læs en god bog, lav frivilligt arbejde ....

Pas også godt på hjernen. Brug fx cykelhjelm, når du cykler.

 

Læs mere om:

Senest opdateret d 02. februar
Fakta
  • Der er ca. 8.000 nye tilfælde af demens hvert år
  • 400.000 lever med demens i familien
Støt os
Få kontakt til en Demensven
Få kontakt til en Demensven
Få en Demensven, der kan støtte jer i livet med demens
Har du brug for en bisidder?
Har du brug for en bisidder?
Nyt bisidder-korps i Alzheimerforeningen
7 gode råd
7 gode råd
Få 7 gode råd til hvordan du hjælper et menneske med demens
Vores liv med demens
Læs personlige beretninger om demens her
Nyheder
Fotokonkurrence: Den Krøllede Hjerne
16. januar 2018
Fotokonkurrence: Den Krøllede Hjerne
Som en del af Hjerneugen 2018 inviterer ’hjerneforeningerne’ til en stor fotokonkurrence med temaet: Den Krøllede Hjerne.
Præster skal lære om demens
12. januar 2018
Præster og plejepersonale skal lære om demens
Et nyt e-læringsværktøj fra Diakonissestiftelsen skal lære plejehjemspersonale at tage medejerskab for kirkens aktiviteter og gøre præster klogere på, hvad demens er, og hvordan man møder mennesker med demens på en værdig måde.
Løb for mennesker med demens
11. januar 2018
Løb for mennesker med demens
Lige nu har du alletiders mulighed for at indfri et evt. nytårsfortsæt om mere motion i 2018. Sammen med Alzheimerforeningen kan du nemlig igen til foråret deltage i velgørenhedsløbet YOU RUN Copenhagen, som finder sted den 29. april 2018. Og i år er der tilmed mulighed for en gå-rute.
Læs alle nyheder her
Arrangementer
Søndag d. 21. januar
Kl. 14:00
"Julefrokost" i Søndagstræf
Bor du i Nordsjælland og har du lyst til at deltage i en sen julefrokost?
Mandag d. 22. januar
Kl. 00:00
Læseklubben v. Dorte Bundgaard
Læseklubben mødes kl. 9.30 til kl. 11.00. Dorte læser en novelle, og undervejs i læsningen bliver der holdt pauser, hvor tekstens handling og tema bliver diskuteret.
Mandag d. 22. januar
Kl. 10:00
Kend din by
Socialt samvær
Se alle arrangementer
Fakta

Hver

3. time
dør en dansker af en demenssygdom

400.000
lever med en demenspatient i familien

Giv et bidrag
Din støtte bidrager til et bedre liv med demens
Støt her
100,-
Støt med 100,-
150,-
Støt med 150,-
200,-
Støt med 200,-
Fakta

Over
80.000
lever med en demenssygdom

 

Hjælp os med at hjælpe

Webshop
Demensven øreringe - sølv
Køb og støt
Da Aage forsvandt
Køb og støt
Djuva - Model Beat
Køb og støt
Remember Me T-shirt
Køb og støt
Paraply Demensven
Køb og støt